Oldal kiválasztása

Munkahelyi Praktikák I. rész: Új munkahelyed van? Túlélési technikák az első három hónapra

Az alábbi tanácsok elsősorban irodai környezetben működőképesek és azok számára hasznos akik multinacionális cégnél vagy nagyobb illetve közepes méretű vállalatnál helyezkednek el.

Új munkahelyre bekerülni és az első hónapokban boldogulni óriási kihívást jelent, hiszen szakmailag és emberileg is be kell bizonyítanod, hogy jó, sőt a legjobb embert vették fel a pozícióra személyedben.

Általános érvényű és alapvető tanács, hogy fel kell készülni mentálisan, érzelmileg és fizikailag is egy ilyen változásra, hiszen minél jobban felkészülsz annál kevésbé fogod megérezni a változást vagy akár annak súlyát, terhét.

Ha családos vagy, akkor érdemes őket is bevonni abba, hogy most változás lesz és ez valószínűleg azt jelenti, hogy pár megszokott napi családi rutintól is el kell tekinteni, legalábbis egy időre (például nem te leszel most az, aki felveszi a gyerekeket az iskola után, vagy nem tudsz minden este főzni vagy még bevásárolni is elmenni…).

Mielőtt kezdenél, pihenj aktívan legalább hétvégenként. Ha nem úgy sikerült a munkahelyváltás, hogy egy kis szünetet be tudtál volna iktatni, akkor még fontosabb az aktív pihenés. Szánj időt a sportra is vagy egy-egy hosszabb sétára is. Rendezd el a gondolataidat. Most ez választottad, hogy munkahelyet váltasz és majd idővel meglátod mit hoz a változás. Legyél nyugodt és kiegyensúlyozott az első napra, hetekre és hónapokra koncentrálva.

Fontos hangsúlyozni, hogy az első három hónapos időintervallum nemcsak a munkáltatónak hanem Neked is egy olyan időszak, amikor lehetőséged nyílik arra, hogy jobban ráláss a cégre, a céges kultúrára, a munkatársakra, a kulcs feladatköreidre és ez idő alatt Te is kell, hogy értékeld magadban jó helyre kerültél-e, avagy sem. Nagyon fontos, hogy őszinte légy magadhoz ezekben az értékelésekben, azaz ne bagatellizáld el, ha a főnököddel nem jössz ki már az első naptól kezdődően, vagy ha ugyanez igaz lesz egy munkatársad vagy beosztottad esetén. Ellenben ne tulajdoníts túl nagy jelentőséget a negatív inputoknak mert még csak pár napja vagy ott. Hagyj időt magadnak és ne az első rossz benyomások után dönts.

Itt alább először felsorolom azokat a kulcs tényezőket, amelyek figyelembevételével megkönnyítheted magadnak a beilleszkedést, a kapcsolatépítéseket és azt is, hogy átlásd a feladataidat és a veled szemben támasztott elvárásokat.

Egyszerű és könnyen kivitelezhető praktikus tanácsok az alábbiak:

  • Az első hetekben, az első hónapban érj be előbb, mint a többiek (tehát ha 8.30-kor kezdenek a munkatársaid akkor jobb, ha Te beérsz körülbelül fél órával előbb).
  • Maradj tovább bent. Egyrészt biztos, hogy el leszel havazva a feladatokkal és az egyéb teendőkkel is, másrészt jobb, ha azt látják – főleg a főnököd és/vagy a csoportod – ha nem te indulsz haza elsőként.
  • De ne is ess túlzásokba se. Ne maradj bent estig, és ne érkezz be hajnalban (fél órával korábbi kezdést és későbbi hazamenetelt szép lassan ki lehet egyensúlyozni, amikor már jó pár hónapja ott dolgozol, viszont, ha azt látják, hogy Te vagy bent a legelőbb és a legtovább akkor erről sokkal nehezebb lesz – és szembetűnő is – ha visszatérsz egy átlagos 8.5 vagy 9 órás munkaidőhöz).
  • Ne késs. Ha mégis megtörténik akkor értesítsd a főnöködet, hogy mi az oka annak, hogy aznap később érsz be.
  • Legyél felkészülve a váratlan (esetleg késő délután érkező) kérésekre például, hogy csatlakozz egy meetinghez, ami 5.30 kor kezdődik és lehetséges, hogy késő estig tart.
  • A fentieket figyelembe véve el kell fogadni, hogy az addigi megszokott napi rutinodat nem tudod majd tartani (bölcsődébe odaérj 16.00-ra, vagy hogy felvedd a gyerekedet az edzés végén 17.00-kor, vagy akár, hogy maradjon időd este közös kocogásra, kutyasétáltatásra) mert áldozatokkal jár egy új helyen eltölteni az első heteket, hónapokat és plusz energiát kell rá áldozni.

Bemutatkozások

  • A kapcsolatok kiépítése és kialakítása az egyik legfontosabb, amikor új munkatársakkal kell együtt dolgozni, megismerni és kiismerni őket.  Az első napon nem kell azonnal belekezdeni a kapcsolatok kiépítésébe, de az első hét folyamán keríts sort arra, hogy az új főnököd bemutasson a közvetlen munkatársaidnak.
  • A második vagy legkésőbb a harmadik hét folyamán kérd meg a főnöködet, hogy a vezetőknek, menedzsereknek is mutasson be.
  • Ha csoportot fogsz irányítani akkor persze a saját csoportodnak való bemutatkozás legyen az első.
  • Ha sikerült a bemutatkozás akkor keresd meg külön-külön a legfontosabb munkatársaidat, hogy minimum egy félórát beszélni tudjatok a pozíciódról, és Te is kaphass extra információt az illetőtől. (Sokan szívesen szoktak megosztani úgynevezett „jobb-ha-tudod” információkat. Ezekre az információkra ne támaszkodj, hiszen lesz pár olyan munkatársad, aki – kizárólag jó szándéktól vezérelve – az összes negatívumot meg fogja veled osztani mind a munkával kapcsolatban, mind pedig a munkatársakkal kapcsolatban. Te csak figyelj, és ne kommentálj semmilyen információt, csak memorizálj.)

Extra tipp: Ha az új főnököd semmilyen jelét nem adja annak, hogy bemutatna akár a munkatársaknak, akár a vezetőségnek akkor legkésőbb a harmadik napodon (amikor már túl vagy a sok adminisztratív és technikai részletfeladatokon) kérdezz rá és kérj időpontot, mikor lenne ez alkalmas. Ha azt kéri, menj körbe Te magad akkor is próbáld meggyőzni, Ő vigyen körbe és mutasson be. Gyakori szituáció, hogy az főnök oly módon elfoglalt, hogy még a legújabb emberére sincs 15 perce (!) és így sok és fontos bemutatkozás elmarad, ami nem számára, hanem számodra lesz később kellemetlen vagy hátrányos helyzet. Természetesen nem elfogadható, ha a főnöködnek nincs rád ideje. Ha semmiképp nem sikerül Őt megkérned erre a feladatra, akkor ne várakozz, menj körbe és mutatkozz be azoknak, akikkel már elkezdtél dolgozni és kérd meg ezeket a munkatársaidat, hogy mutassanak be Téged a további embereknek.

Céges kultúra

  • Figyeld meg a céges kultúrát minden egyes szituációban és ha nem egyértelmű számodra egy helyzet akkor legyen egy munkatárs, akitől bátran kérdezhetsz. Az első hetekben és hónapokban a munkatársaid és vezetőid is figyelni fogják, hogy tudsz-e alkalmazkodni, mennyire vagy rugalmas, mennyire tudod gyorsan és zökkenőmentesen felvenni a ritmust.
  • Ha szembesülsz olyan szituációkkal, amelyek furcsák vagy számodra egyáltalán nem elfogadhatóak akkor súlyozz, mikor és melyik szituációt teszed szóvá. Természetesen nem kell méltatlan helyzeteket némán eltűrni de figyelni kell mikor érdemes ezekről beszélni és hogy kivel beszéled ezt meg.
  • Forradalmasítani nem tudod majd ezeket a helyi vagy céges belső szokásokat és ezért is legmegfelelőbb, ha Te betartod a kéréseket, időpontokat legalábbis addig, amíg Te is változtathatsz érdemben az ilyen helyzeteken.

Beilleszkedés és a tempó

  • A beilleszkedés egy hosszú folyamat. Sem az első hetekben, sem az első hónapokban nem fogod azt érezni, hogy a csapat vagy osztály szerves része vagy már. Te leszel az, aki ül és figyel, vagy sokat kérdez és jegyzetel. Mindkét módszer jól működik és e kettőt váltogasd.
  • Ha tapasztalod mi az elvárt tempó és ritmus a feladatok elvégzésében és a többiekkel való együttműködésben akkor már jó úton jársz. Ha már elsajátítottad a szokásokat, akkor is lesz lehetőséged változtatni azokon, amelyeket te mégis kifogásolsz vagy nem tartod hatékonynak.
  • Ne akarj azonnal minden rossznak tűnő folyamatot vagy szokást megváltoztatni mert okoskodásnak fogják tartani.
  • Ha ugyanezt megteszed mondjuk az első 6 hónap után akkor már kezdeményezőnek és kreatívnak fognak tartani, élen a főnököddel.

Extra tipp: Ha nem tudod a ritmust felvenni az első hetekben, akkor semmiképp se magadat hibáztasd, hanem vizsgáld először meg, hogy mennyire valósak a belépéskor közölt betanulási és beilleszkedési támogatások. Sajnos néha ezek az úgynevezett onboarding programok csak elvileg léteznek, de a gyakorlatban sokszor nem működnek. Általában időhiányra hivatkozva sem a HR sem pedig a főnökök nem szokták biztosítani az ilyen body-programokat vagy betanulást. És ha úgy látod, nem kapsz elegendő támogatást akkor jelezd a főnöködnek. Ha Ő sem reagál időben, akkor gondolkozz el azon, hogy ha ez az időszak így működik a cégnél akkor, hogyan működhetnek más egyéb munkafolyamatok… és vond le a következtetéseket.

Feladatkör(ök) átlátása

  • A leghasznosabb, ha az első héten összeállítasz egy téma-listát rangsorolva, hogy új témáról, ügyről van szó vagy egy nyitott ügy, amit átvettél. Erre nagyon jó excel táblázat formátumot lehet megszerkeszteni és ez ajánlott is a követhetőség, átláthatóság érdekében. A lista megírásakor követni tudod, hogy kik a kontakt személyek, mi a határidő, milyen fontosságú feladat (pld kritikus, vagy sem), kik a további érintettek a feladatban, és jegyzetelhetsz is egy komment oszlopban, amikor újabb és újabb információk bukkannak majd elő, valamint csatold hogy milyen meetingek, telefon-konferenciák várhatóak.
  • A másik lista, ami nagy segítséget nyújt az a rendszeres feladatok átlátását szolgálja. Szintén táblázatban hasznos ezt felépíteni mert így lesz követhető is. Minden forrásból szedd össze a lehető legtöbb információt melyek lesznek a heti, kétheti és havi rendszeres feladatait, riportjaid, megbeszéléseid. A negyedéves és féléves, éves beszámolókat is itt rögzíts akkor is  ha még nem aktuális, hiszen a felkészülés általában egy hónappal előbb el kell, hogy kezdődjön. Kérd el a pénzügyi tervezési naptárt is és céges beszámoló naptárt is mert az alap dátumokkal így már tisztában is leszel.

A jó benyomás kialakítása

  • Legyél kezdeményező, de a megfelelően szolid módon. Mit jelent ez? Esetleg említsd meg tudsz erre vagy arra problémára hatékony megoldást és ha nyitottak rá akkor bemutatod, mire is gondolsz.
  • Legyél rugalmas. Ha látod, hogy valami nem úgy működik ahogy te addig megszoktad, akkor most fogadd el, itt most ez van. Később majd talán tudsz változtatni. Ha elfogadod a szituációt, akkor könnyebben fog menni a megértése is.
  • Legyél türelmes. Ha valamit nem értesz nem feltétlenül jelenti, hogy a teljes káosz vesz körül. Valószínűleg nagyon sok részinformációval nem rendelkezel még ahhoz, hogy teljes képet láthass.
  • Legyél taktikus. Ha valaki nagyon sok ’jó’ tanáccsal lát el akkor hallgasd meg, de ne kommentáld. Később pár hónap múlva egészen biztos, hogy rájössz az illető miért adott ennyi kéretlen tanácsot.
  • Legyél önmagad. Ne erőltess magadra olyan stílust, ami nem tied. A munkatársaid ezt azonnal észre fogják venni és elveszítheted a bizalmukat. Vállald, ha nem értesz valamit és kérdezz. Minden új munkatársad (még a főnököd is) volt egyszer új belépő és tudják – legalábbis remélhetőleg nem felejtették el – hogy milyen naponta új információkat felvenni, megérteni és azonnal alkalmazni is.
  • Beszéld meg a legfontosabb munkatársaiddal és a főnököddel is, melyek a preferált kommunikációs eszközök és rutinok. A főnököd lehetséges, hogy azt kéri hetente üljetek le átbeszélni a tapasztalataidat. A csoportod vagy munkatársaid lehetséges, hogy jobban szeretik, ha emailt küldesz (akkor is, ha melletted ülnek 2 méterre) mert akkor rögzíthetik a feladatot és nem feledkeznek majd meg róla… Van, aki azt kéri, hogy ne írj számos emailt hiszen itt ül tőled 2 méterre 😊 és elvárja, hogy menj oda és beszéljétek meg. Igaz, nem lehet mindenki elvárásainak megfelelni és Te is tartsd azt, amit te preferálsz, mint kommunikációs csatornát, de azért találd meg a kompromisszumos megoldást is.
  • Kérj rendszeresen visszajelzést főnöködtől. Így jobban fogod látni mit várnának el tőled és milyen szinten. Fontos, hogy megértsd az elvárásokat és egy értékelés folyamán tudj kérdezni is. Sok részlet információt kapsz egy ilyen feed-back beszélgetéskor, ami egyébként nem derülne ki más szituációkban.

Néhány fontos információ adatokban:

Egy új belépő:

  • naponta átlagosan 12 új információt tud feldolgozni hatékonyan
  • naponta maximum 5 kollégát tud megismerni és megjegyezni a beosztásukat
  • az első hónapokban átlagosan 40 emberrel tud komfortosan együtt dolgozni
  • ennél több ember megismeréséhez jelentősen több idő szükséges
  • például 500 feletti céges létszám megismeréséhez, körülbelül  6-8 hónap szükséges minimum
  • és átlagosan 1 év szükséges ahhoz, hogy magabiztosan mozogjon a cég folyamatait és belső elvárásokat ismerve

Egyéb fontos 🙂 statisztika :

Egy új belépő naponta:

  • 30%-al iszik több kávét és eszik több csokoládét, mint az előző munkahelyén
  • átlagosan 5 órával csökken az éjszakai alvásperiódusa
  • körülbelül 0.333 % alá csökken az esély az ebédszünetre (nagyjából első és a második munkanapodon lesz esélyed ebédelni menni, utána ez esélytelen …)

és

  • egy új belépő naponta 24 órával gondolkozik többet azon, hogy a jó helyre került-e és latolgatja magában, hogyan is értékelje a céget.

Az értékelés

Amennyiben mentálisan, érzelmileg és fizikailag is felkészültél az új munkahelyen történő teljesítésre akkor biztos lehetsz benne, hogy jól fogod venni az akadályokat és hogy objektív képet tudsz kialakítani magadban is a cégről, munkatársakról. Tehát akár az első akár a második, harmadik hónap környékén is olyan értékelést tudsz felépíteni, ami alapján tudsz majd dönteni, maradsz vagy tovább lépsz és keresel egy olyan helyet, ahol minden alapvető szempontból jól érezheted magadat.

Az ideiglenesnek, átmenetinek nevezett helyzetek szoktak a legtovább tartani az életünkben, azaz hajlamosak vagyunk a halogatásra és a döntésképtelenségre is. Ezt elkerülendő szükséges az objektív kép kialakítása és az is, hogy őszinte legyél magadhoz is, például: lásd be ha túl nagy a feladat és ezzel nem tudsz szakmailag megküzdeni, vagy sokkal több stresszel jár a munkakör betöltése, mint gondoltad, vagy esetleg nagyon eltérő a céges kultúra ahhoz képest, amilyen értékrendet Te képviselsz. Ha rossz helyre kerültél azt nem kell kudarcként megélni. Ezt egyszerűen tudomásul kell venni és elfogadni, azaz, hogy amit a feladatból, illetve munkakörből láttál elsőre az más volt, mint amit a gyakorlat mutat. De ha úgy érzed csak idő kérdése és bele fogsz rázódni mindenbe és semmilyen negatív érzés nincs benned, akkor végezd el a feladataidat és helyezz nagy hangsúlyt a kapcsolatok kiépítésére, valamint információszerzésre, és legyél magabiztos hiszen Téged választottak ki a munkakörre.

Ne feledd, tökéletes munkahely nincs, de JÓ munkahely van és ez pont elég!

Ha további készségeket és képességeket szeretnél elsajátítani ahhoz, hogy könnyen boldogulj egy új munkahelyen akkor kérd személyre szabott, online, szuperintenzív 90 perces vagy az 5×60 perces tanácsadásomat. Rendeld meg a számodra megfelelő tanácsadást és növeld az esélyeidet! Ha érdekelnek kommunikációs és menedzsment tréningek akkor lapozz a főoldalra ahol bővebb információt találhatsz vagy írd meg kérdéseidet alább.

Tanácsadásra, tréningre jelentkezéshez vagy ajánlatkéréshez jelentkezz az alábbi elérhetőségek egyikén vagy küldj üzenetet!

Telefon: +36 20 557 2730
email: info@karrierkonzulting.hu

A webhely sütiket (cookie - kis méretű szöveges file-ok) használ a szolgáltatások biztosításához és a látogatottság elemzéséhez szükséges adatok gyűjtéséhez, amelyet Ön az oldal használatával elfogad. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás